Metoda Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu, wzorowana na francuskiej metodzie Bon De’part została rozpowszechniona w Polsce przez Martę Bogdanowicz. Jest to metoda aktywizowania rozwoju psychomotorycznego i rehabilitacji psychomotorycznej. Znajduje ona zastosowanie i ma najlepsze wyniki m. in. w przypadkach zaburzeń emocjonalnych.
Założeniem tej metody jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych, funkcji spostrzeżeniowych: wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych (czucie ruchu) i motorycznych oraz współdziałanie między tymi funkcjami, tzn. integracji percepcyjno-motorycznej. Funkcje te spełniają bardzo ważną rolę w złożonym procesie czytania i pisania.
Celem metody jest zwiększenie harmonii rozwoju psychoruchowego: wyższego poziomu rozwoju i współdziałania funkcji intelektualnych ( mowy, myślenia ) i instrumentalnych (spostrzeżeniowo – ruchowych). W przypadku dzieci opóźnionych w rozwoju, udział w proponowanych ćwiczeniach służy rehabilitacji zaburzeń rozwoju psychomotorycznego i pomaga im zmniejszyć trudności w opanowywaniu skomplikowanych umiejętności szkolnych. Metoda ta oddziaływuje korzystnie także na sferę pozaintelektualną (procesy emocjonalne i zachowania społeczne) oraz na rozwój mowy dzieci o głębiej zaburzonym rozwoju (dzieci z upośledzeniem umysłowym, autystyczne).
Metoda ta ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Zespołowa forma prowadzenia zajęć ułatwia nawiązywanie kontaktów społecznych i uczy współdziałania dzieci mających trudności w przystosowaniu się i dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi.
MDS to metoda wzrokowo – słuchowo – ruchowa, w której odgrywają rolę trzy elementy: słuchowy ( piosenka ), wzrokowy (wzory graficzne, litery) i motoryczny (wykonywanie ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych i liter, zharmonizowanych z rytmem piosenki).